آشنایی با گوگل ترندز (Google Trends)

آشنایی با گوگل ترندز (Google Trends)

آشنایی با گوگل ترندز (Google Trends)
واژه‌ی Trend به معنای «روند» است و از طریق این سرویس شرکت گوگل، می‌توانیم روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنیم.
آشنایی با  googletrends
گوگل ترندز ابزاری است که اطلاعاتی در باره کلمات جستجو شده در گوگل به ما میدهد . به عنوان مثال ما میتوانیم ببینیم کلمه googletrends چه مقدار و از چه کشورها و چه شهر هایی بیشتر مورد جستجو قرار گرفته است . همینطور میتوانیم یک بازه زمانی مشخص برای آن تعریف کنیم .
گوگل ترندز کلیه سوالات شما را در مورد انتخاب کلمات کلیدی در کشورهای مختلف، شهرهای مختلف پاسخ می دهد و به شما آنالیز بسیار مناسبی در مورد مقایسه کلمات کلیدی می دهد. یکی از بهترین و سریع ترین ابزارهای کاربردی در سئو و بهینه سازی وب سایت است. اگر شما بخواهید تنها از یک ابزار سئو برای طراحی کمپین بازاریابی اینترنتی استفاده کنید، این یکی از برنامه هایی است که می تواند چنین خدماتی به شما ارائه کند.گوگل از حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرده است. این سرویس به نسبت سایر خدمات گوگل اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده. نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده است.اما به هر حال گوگل ترندز به شدت مورد استفاده‌ی کاربران در فضای مجازی قرار می‌گیرد. از طریق آدرس www.google.com/trends به این سرویس دسترسی پیدا می‌کنید.

در این صفحه آیکن هایی وجود دارد که هر کدام مربوط به موضوعات مختلفی میشود:
Windows:
به معنی انتخاب محل جستجو می باشد.
Past 5 years: به معنی بازه زمانی جستجو است.
All categories: به معنی دسته بندی موضوعی عبارت می باشد.
Web Search: به معنی نوع جستجو می باشد. یعنی جستجوی شما از دسته های مختلفی مانند وب سایت، تصویر، خبر و یا ویدئو است.
با توجه به آیکن های بالا، تنظیمات موردنظر خود را انجام دهید. خواهید دید که نمودار براساس تنظیمات اعمال شده تغییر میکند. این نمودار بر اساس زمان و رتبه نشان داده می شود و طبیعتا به صورت صعودی و نزولی است زیرا در بازه های زمانی مختلف تعداد جستجوی عبارت موردنظر متفاوت خواهد بود.
این نکته را به خاطر داشته باشید که آمارها و ارقام نمایش داده شده توسط گوگل ترندز کاملا نسبی است.

Related queries:
در قسمت Related queries موضوعات و میزان جستجوی کلماتی که با کلمه موردنظر شما در ارتباط هستند و توسط کاربران گوگل جستجو شدند را نمایش میدهد. حداکثر پیشنهادات گوگل ترندز در ای بخش 25 می باشد.
از دیگر مزیت های Related queries این است که میزان علاقمندی و مطالب مورد جستجو توسط افراد و بازه های زمانی که درباره آن موضوع جستجو کرده اند را مشخص میکند. شما به عنوان مدیرسایت میتوانید در بازه زمانی مشخص، سطح تمایل افراد به موضوع سایت خود را بررسی کنید و در زمان مناسب با استفاده از کلمات کلیدی جذاب، بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت سایتتان هدایت کنید.

Breakout و Rising و Top:
یکی دیگر از مشخصه های Related queries وجود دو گزینه Rising و Top است. Rising مشخصه کوئری هایی است که  روند رو به رشد دارند. در این نوع بازدید فقط درصد رشد محبوبیت کلمه نشان داده میشود. و Top مشخصه محبوبیت کوئری ها با توجه به ترتیب جستجو است. در دسته بندی Top میزان محبوبیت بین 0 تا 100 مشخص میشود.
گاها ممکن است با عبارتی به اسم Breakout روبه رو شوید. این عبارت برای کوئری های خاص که میزان محبوبیت کلمه بیش از 5000% رشد داشته استفاده می شود.


Interest by region:
در قسمت Interest by region مناطق جغرافیایی نمایش داده میشود که کلمه شما در آن جستجو میشود.
نکته : هرچه رنگ های نمایش داده شده در نقشه پررنگ تر باشد میزان بازدید در آن بیشتر است.
نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است، کلمه ای که شما در گوگل جستجو میکنید ممکن است فقط مختص به ایران نباشد و در کشورهای دیگر هم جستجو شود و بازه عددی آن تغییر کند. بنابراین اگر میخواهید از ابزارهای دیگری غیر از گوگل ترندز استفاده کنید که بازه جستجو کلمه را درست تر بررسی کنید حتما به این نکته توجه کنید چرا که ممکن است بازه ای متفاوت از دیگر ابزارها به دست آورید.
از دیگر امکاناتی که گوگل ترندز در اختیار کاربران قرار میدهد این است که میتوانید دو کلمه یا عبارت را با هم مقایسه کنید. برای این کار در قسمت Compare کلمه دوم را وارد کنید. تمامی مراحلی که در قسمت قبل وجود داشت را میتوانید برای این قسمت نیز به کار ببرید.

Compare:
 در قسمت Compare نموداری وجود دارد که مقایسه دو کلمه را به شما نمایش میدهد. میتوانید با توجه به بازه های زمانی و تعداد جستجوی کلمات تصمیم گیری کنید که روی کدام کلمات سرمایه گذاری کنید.
در گوگل ترندز میتوانید حداکثر تا 5 کلمه را به صورت همزمان با هم مقایسه کنید.

Subregion:
با کلیک بر روی Subregion میتوانید گزینه City را انتخاب کنید تا شهرهایی که در آن کلمه موردنظر شما جستجو شده است نمایش داده شود.
گوگل ترندز اطلاعات ارزشمندی درباره جستجوهای افراد در محبوب ترین موتور جستجوی جهان، یعنی گوگل فراهم می کند.
ترندز که قبلاً به آن Insights for Search هم گفته می شد، در ابتدا تقریبا یک منبع ثابت و ایستا بود و اطلاعات آن به ندرت بروز رسانی می شد. اما با گذشت زمان قدرت این سرویس به شیوه های جدیدتر و آگاهانه تری مورد استفاده قرار گرفت.
برای مثال در تحقیقی که با استفاده از داده های ترندز صورت گرفت و در سال 2014 در مجله نیویورک تایمز منتشر شد نشان داد که ” جستجوی عبارت “آیا پسر من با استعداد است؟” توسط والدین دو و نیم برابر بیشتر از جستجوی “آیا دختر من با استعداد است؟” انجام می شود.
این تحقیق و تحقیقات مشابه قدرت گوگل ترندز را به عنوان یک منبع اطلاعاتی قوی نشان داد و سعی شد از نگرش ها، خواسته ها و باورهایی که افراد هنگام جستجو از خود نشان می دهند استفاده شود.
قبلا تصور می کردند که موتورهای جستجو نقشه ای از چیزهایی که مردم به آن فکر می کنند هستند اما در واقع موتورهای جستجو نقشه ای از طرز تفکر مردم هستند.
بنابراین ضروری است که تحقیقات بازار و روش های بهبود سئو با هم ترکیب شوند. گوگل ترندز با فراهم آوردن امکان تقسیم بندی گرایشات افراد بر حسب موقعیت جغرافیایی، دسته بندی محصولات، موضوع و تاریخ مطالب نسبت به ابزارهای قدیمی سئو، امکان تحلیل عمیق تر را فراهم می کند.
با توجه به توسعه اخیر ترندز در زمینه اخبار، خرید، تصاویر و یوتیوب بهتر است شما هم تلاش برای استفاده از این ابزار قدرتمند در تاکتیک های سئو را جزو اولویت های خودتان قرار دهید.

نکات ابتدایی در مورد گوگل ترندز
در صورتیکه تجربه زیادی در استفاده از گوگل ترندز ندارید لازم است هنگام بررسی تصویر داده ها به چند نکته توجه کنید.
اول از همه اطلاعات گوگل ترندز طوری تنظیم شده که مقایسه تصویری بین دیتاست های مختلف برای کاربران ساده تر شود. گوگل برای روش مورد استفاده اش توضیحات زیر را بیان کرده است:
“نتایج جستجو متناسب با زمان و موقعیت کوئری ها نمایش داده می شوند:
این داده ها بر حسب موقعیت جغرافیایی و زمان جستجو نمایش داده می شوند تا میزان محبوبیت نسبی آن ها مشخص شود. در غیر این صورت مکان هایی که اخیرا جستجوی زیادی داشته اند، همیشه بالاترین رتبه را کسب می کردند.سپس اعداد بدست آمده در بازه 0 تا 100 و بر اساس نسبت جستجوی یک موضوع به جستجوی تمام موضوعات رتبه بندی می شوند. مجموع جستجوهای مناطق مختلفی که برای یک عبارت خاص، تعداد جستجوی یکسانی داشته باشند، همیشه یکسان نیست.
همچنینی با توجه به آپدیت جدید داده ها، به تمام گراف های مربوط به داده های قبل از سال 2016 یک یادداشت اضافه شده است. این آپدیت باعث ایجاد تغییرات غیرمنتظره ای در گراف های سال 2016 به بعد شده اما باز هم این اطلاعات راهنمای بسیار خوبی در زمینه تاریخچه تقاضاهای یک موضوع خاص هستند.
یکی از مواری که گوگل ترندز میتواند به ما کمک کند حالات مختلف نوشتن یک عبارت است ، مثلا” اختلاف بین googletrends  و   google trends را به دست بیاوریم و ببینیم کدام یک بیشتر برای جستجو استفاده میشود .
حتی میتوانیم چند کلمه را با هم وارد کرده و آنها را با یک کاما ( انگلیسی ) از هم جدا کنیم که در این صورت گوگل ترندز آنها را با هم مقایسه میکند و در نمودار نمایش میدهد .با امکاناتِ گوگل ترندز میتوان ، در انتخاب کلمات کلیدی برای نوشته ، سایت و حتی برای تبلیغات در گوگل یا فیس بوک استفاده کرد . میتوان کلماتی را که بیشتر مورد کاربرد بوده اند و شکلی که کاربران بیشتر از آن استفاده میکردند را بدست آورد و روی آن مانور داد .

در زمان جست و جو در برنامه Google Trends شما می توانید چهار متغیر و پارامتر را انتخاب کنید:
•    جستجوی وب، جستجوی عکس، جستجوی اخبار، جستجوی محصولات و جستجوی یوتیوب
•    جهانی و یا کشوری خاص به عنوان هدف
•    از سال 2004 تا به حال، 7 روز گذشته، 30 روز گذشته، 90 روز گذشته، 12 ماه گذشته و یا انتخاب سالی خاص
•    تمام دسته بندی ها، هنر و سرگرمی، ماشین و وسایل نقلیه، زیبایی و زیبایی اندام، کتاب و ادبیات، تجارت و صنعت، کامپیوتر و الکترونیک، مالی، غذا و نوشیدنی و یا انتخاب بازی
•    شما می توانید تا 5 عبارت جستجو را در یک زمان با هم مقایسه کنید. در ضمن شما می توانید عبارت ها را در یک گروه جا داده و 5 گروه را نیز با هم مقایسه کنید. هر گروه می تواند تا 25 عبارت را در خود جای دهد.

google trends آمار طبیعی یا سطح نسبی روندها برای یک عبارت را در طول زمان نشان می دهد.
چطور می توان از گوگل ترندز برای سئو استفاده کرد.


تحقیق درباره کلمات کلیدی
یکی از بارزترین کاربردهای ترندز در زمینه سئو تحقیق درباره کلمات کلیدی است اما معمولا سعی می شود به جای این روش از ابزارهای صنعتی و استاندار مختلف مثل کیورد پلنر (Keyword Planner) استفاده شود.
در واقع می توان از این ابزار به همراه سایر پلتفرم ها استفاده کرد تا الگوهایی که این پلتفرم ها قادر به تشخیص آن نیستند، مشخص شود.
ترندز می تواند بر اساس ضوابط و معیارهایی متفاوت با آنچه در کیورد پلنر استفاده می شود، کلمات کلیدی جدیدی پیشنهاد کند. مثلاً این ابزار کوئری های مرتبطی که اخیرا محبوبیت زیادی داشته اند را مشخص می کند. همانطور که پیش از این اشاره شد با کمک گوگل ترندز می توانیم اطلاعات زیادی در رابطه با وضعیت فعلی افراد کسب کنیم.
با توجه به این که گوگل موضوعات فرعی مختلفی را در یک گروه کلی قرار می دهد، ممکن است یکسری داده های پرت در نتایج وجود داشته باشد.
این ابزار قادر است با فرکانس بالایی ایده هایی غیرمنتظره ارائه کند. همچنین با توجه به تازگی داده های ترندز امکان افزودن سریع عناصر جدید به لیست کلمات کلیدی وجود دارد.
در حال حاضر دوره‌ی تطبیق ساده کلمات کلیدی به سرآمده و ما وارد دوره تطبیق مفهومی کلمات کلیدی شده ایم. امروزه تهیه لیستی از کلمات کلیدی که نشان دهنده طیف تقاضاهای مخاطبین برای محصولات شما باشد، کار لوکسی محسوب نمی شود بلکه یک پیش نیاز برای موفقیت است.
به علاوه اگر مسئولین سئو بتوانند کوئری های محبوب را قبل از رسیدن آن ها به اوج مورد هدف قرار دهند، قدرت بیشتری در رقابت خواهند داشت و به نتایج بهتری دست پیدا می کنند.
برای افرادی که تمایل به استفاده از داده هایی خارج از پلتفرم مورد استفاده شان دارند، پکیج های مختلفی به زبان آر و پایتون نوشته شده که امکان فراخوانی توابع از طریق APIی گوگل ترندز را فراهم می کند.
این ویژگی به کاربران امکان دانلود کوئری ها را برای دستکاری داده ها و تصویر سازی آن ها فراهم می کند.
این پکیج ها سطح جدیدی از قابلیت های داده های گوگل ترندز برای تحقیقات سئو را نشان می دهد.
مقایسه گرایشات مردم در موتورهای جستجوی گوگل
اضافه شدن فیلترهای مربوط به اخبار، خرید، تصاویر و یوتیوب به گوگل ترندز باعث ایجاد فرصت های زیادی در زمینه بهبود سئو شده است.این گزینه از طریق منویی در بالای صفحه نتایج قابل دسترسی است.
اطلاعات مربوط به جستجوی تصاویر از سال 2008 به بعد در دسترس عموم قرار گرفت و منبع بسیار خوبی برای کسب اطلاعات در زمینه سئو محسوب می شود. نه تنها حجم زیادی از کوئری های جستجو به صورت جستجوی تصویری انجام می شود بلکه گوگل با توجه به این جستجوها سعی به خنثی کردن رتبه های بدست آمده از طریق لایک های فیسبوک، آمازون و پینترست دارد.
این اطلاعات را هم می توان بر اساس منطقه یا شهر تقسیم بندی کرد و اطلاعات مفیدی درباره کوئری های جستجوی تصویری فراهم می کنند:
با توجه به روش پردازش و نمایش اطلاعات توسط گوگل امکان مقایسه گرایشات افراد درباره دو کوئری مختلف وجود دارد.
ارزیابی و پیش بینی نقاط اوج
یکی از متداول ترین کاربردهای گوگل ترندز در سئو، تحلیل نقاط فراز و فرود تقاضای مصرف کنندگان است. کوئری های مربوط به “جام جهانی” مثال ساده و خوبی از این کاربرد است.
هر 4 سال یکبار جستجوهای مربوط به جام جهانی افزایش پیدا می کند.اما  چند نکته همچنان مبهم هستند.اول این که حجم فرصت های ایجاد شده برای هر عبارت خاص مشخص نیست چون ترندز فقط ارزش نسبی جستجوها را مشخص می کند.اما در صورت استفاده از کیورد پلنر به همراه ترندز می توان تشخیص داد که مثلاً عبارتی که در این مثال به رتبه 100 دست پیدا کرده، چه عبارتی است.
هر چند اطلاعات فراهم شده توسط کیورد پلنر بسیار مفید و کمک کننده هستند اما می توان در کنار این اطلاعات از اطلاعات به دست آمده توسط کمپین های ادوردز نیز استفاده کرد. به این ترتیب حداقل امکان پیش بینی حجم جستجو برای جام جهانی بعدی فراهم می شود. البته این موضوع کاملا مشخص است که رویدادهای مهم باعث افزایش حجم جستجوهای مربوط به اسم رویداد مربوطه می شود. اما اگر این روش را برای صنایعی که کمتر پیش بینی پذیر هستند، مثل مد بکار ببندیم، می توانیم قبل از افزایش رقابت بر سر کلمات کلیدی مربوطه را شناسایی کنیم.
به علاوه ترندز از داده های بلادرنگ برای پیشنهاد موضوعات جدید استفاده می کند.


موضوعات پرطرفدار برای محتوای تعاملی
یکی از پرکاربردترین جنبه های گوگل ترندز ، ایجاد دسترسی به اطلاعات بلادرنگ مربوط به جستجوها است. تکنولوژی های بازاریابی و سئوی موجود در بازار بسیار زیاد هستند اما هیچ یک از این فناوری ها نمی توانند اطلاعاتی را فراهم کنند که به اندازه اطلاعات ارائه شده از دیتابیس خود گوگل معتبر باشد.
می توان مستقیما از طریق صفحه اصلی گوگل ترندز به این اطلاعات دست پیدا کرد.
با کلیک کردن روی هر یک از این نتایج، لیستی از مقالات برجسته به همراه موضوعات محبوب مورد جستجو و مقالات منتشر شده در 24 ساعت گذشته نمایان می شود.
امکان تحلیل بیشتر این نتایج بر حسب شهر یا ایالت، کوئری ها و موضوعات مرتبط وجود دارد.
این اطلاعات منبع ارزشمندی برای همه افرادی است که محتوای تعاملی برای وبسایت ها و شبکه های اجتماعی تولید می کنند.
یکی دیگر از روش های کار با این اطلاعات استفاده از URL های لیست شده به عنوان مقالات برجسته و ابزارهای سئو مثل Ahrefs یا SearchMetrics برای هدف گرفتن کلمات کلیدی مورد استفاده در این مقالات است.
به این ترتیب متوجه می شویم که یک صفحه با چه سرعتی ایندکس و رتبه بندی می شود. همچنین امکان کسب اطلاعات بیشتر درباره رتبه هایی که یک صفحه می تواند در مدت زمان کوتاهی درباره کوئری های معادل، کسب کند وجود دارد. مهم تر از همه، این اطلاعات به درک نحوه پردازش و اولویت بندی مطالب جدید توسط گوگل کمک می کند.


استفاده از گوگل ترندز در بهینه سازی سایت
جداول نتیجه ها یکی از بهترین منابع برای دست یافتن به ایده های محتوا است. جداول برترین ایده هایی که افراد واقعاً به آنها علاقه مند هستند را به شما نشان می دهند. یکی از مهم ترین مسایل برای گوگل استفاده از محتوای موضوعی تازه است. Google Trends یکی از چند ابزار عالی است که می تواند ایده های عالی به شما ارائه کند. این ایده های عالی به معنای جذب ترافیک سایت و لینک بیلدینگ خواهد بود. اگر هنوز برای سئو از این ابزار استفاده نکرده اید، حتما همین الان این برنامه را امتحان کنید.





نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.